Beau Jeu
Op het EK 2012 in Polen en Oekraïne speelden de nationale ploegen met de Tango, maar dit jaar is de Beau Jeu de officiële EK-bal. Letterlijk vertaald betekent beau jeu' 'mooi spel'. De bal is het visitekaartje van het gastland en heeft daardoor de kleuren van de Franse vlag gekregen: rood, wit en blauw. De zilveren accenten verwijzen naar de kleur van de UEFA EURO-beker. De bal moet voldoen aan de strenge eisen van de FIFA, maar overtreft die ruimschoots. De Beau Jeu is ondertussen al de twaalfde officiële EK-wedstrijdbal van Adidas. Net als alle andere ploegen hebben de Rode Duivels hem al ontvangen zodat ze hem konden gebruiken voor trainingen en oefeninterlands. Voor 140 euro kunnen ook fans er zich eentje aanschaffen via de officiële webshop van de Rode Duivels. shop.belgianreddevils.be/
Super Victor
De officiële mascotte van het EK is Super Victor, een kleine jongen met superkrachten. Zo kan hij dankzij zijn magische schoenen vliegen, is hij voetbalgenie en verspreidt hij magie. Zijn naam is gebaseerd op het Engelse woord victory'. De kleine Victor moet het publiek warm maken voor het EK, voor de sfeer zorgen op het tornooi en de waarden van het evenement verspreiden. Uiteraard is hij niet weg te slaan van de sociale media. Zo kan je Victor volgen via zijn Twitter-account (@SuperVictor) en Facebook-pagina (supervictor16).
Panini
Na het succes bij het voorbije WK kunnen diehardfans zich opnieuw uitleven met de populaire Panini-stickeralbums. Met 24 landenteams en meer dan 96 pagina's is het album dikker dan ooit. Omdat Carrefour nog steeds hoofdsponsor is van de Koninklijke Belgische Voetbalbond, mag de supermarktketen opnieuw de stickers verkopen. Verder kunnen supporters ook de 24 Soccerstarz-figuurtjes verzamelen en de mobiele app downloaden. Die geeft een overzicht van al de videobeelden van de kwalificatiematchen van de Rode Duivels, alsook een blik achter de schermen van de fotoshoots.
De uitrusting
Voor Euro 2016 krijgen de Rode Duivels een make-over. Hun nieuwste outfit is van de hand van Adidas, dat sinds het WK in Brazilië de kledijsponsor van onze nationale ploeg is. Het shirt is overwegend rood, met bovenaan zwart en gele verticale strepen. Die zijn doorgetrokken naar de (zwarte) broek. De rode kousen kregen bovenaan een gele en zwarte band. "Op de subtiele Belgische vlag in de kraag en het bondslogo na, is gekozen voor fluorescerend gele accenten om het tenue een frisse, eigentijdse uitstraling te geven", klinkt het. "Ook de borst- en rugbedrukking is fluorescerend geel. Aardig detail op de kousen, naast het ontwerp naar de Belgische vlag, is het woord Belgium."
EK-lied
Het dj-duo Dimitri Vegas & Like Mike neemt met 'Melody' het officiële EK-lied van de Rode Duivels voor zijn rekening. Daarvoor riepen ze de hulp in van Steve Aoki en Ummet Ozcan. Dimitri Vegas & Like Mike willen maar al te graag ons nationaal elftal een hart onder de riem steken. Hoewel we weinig in het land zijn, blijven we wel de grootste Rode Duivel-supporters en met deze song zorgen we voor vuurwerk in de tribune en op het veld, klinkt het. Met een stevig nummer hopen ze onze spelers naar topprestaties te stuwen in Frankrijk. En die zijn alvast enthousiast. Een betere keuze voor ons EK-lied kon er niet gemaakt worden. Het nummer is ideaal om ons op te laden voor een wedstrijd en ons een extra duwtje in de rug te geven tijdens het EK, vindt Nicolas Lombaerts.