Digitaal werken is stilaan ingeburgerd. Negen op de tien mensen betalen hun facturen meestal of altijd online. En een derde van de Belgen maakt zich zorgen omdat ze te veel online bezig zijn, onder andere met de sociale media.
Hulpeloos
Toch is niet iedereen mee met die digitale revolutie. Liefst 22% van de ondervraagden zegt zich vaak hulpeloos te voelen, omdat er tegenwoordig zoveel geregeld wordt via internet. Zo'n 53% handelt zelden of nooit administratieve aanvragen online af en 40% klaagt dat er te weinig mogelijkheden zijn om telefonisch of via het loket zaken te regelen met overheidsadministraties.
"Alternatieven voorzien"
"Zolang niet iedereen mee is of kan met de digitale revolutie, is het belangrijk om in alternatieven te voorzien. Ook wie geen computer heeft, moet blijvend kunnen gebruikmaken van rechtstreekse contacten via telefoon of loket en papieren documenten" stelt Ellen Ophalvens van OKRA.
Minister De Croo erkent het probleem. "Mensen zitten met heel wat vragen. Hoe moeten ze hun weg vinden in de digitale wereld? Hoe kunnen ze veilig digitale toepassingen gebruiken? Daarom plan ik binnen het actieplan Digital Belgium een reeks initiatieven die inzetten op het versterken van digitale vaardigheden", stelt hij.