Het onderzoeksteam van de Canadese universiteit van Manitoba vroeg aan 93 volwassenen welk voedsel ze mannelijk en welke ze vrouwelijk vonden. Denk aan gebakken kip tegenover gefrituurde kip, frietjes tegenover gebakken aardappeltjes en gewone chips tegenover light chips. Uit de antwoorden kwam duidelijk naar voren dat de ongezonde variant beschouwd werd als mannelijk.
In het tweede deel van het onderzoek werd aan de deelnemers gevraagd om identieke muffins met blauwe bessen te proeven. Het enige verschil is dat sommige zoete cakejes een stoere, mannelijke verpakking hadden, met woorden als 'mega' of foto's van voetballers. Andere muffins hadden dan weer een vrouwelijke verpakking (met woorden als gezond en foto's van een ballerina) of een verpakking waarbij mannelijke en vrouwelijke elementen met elkaar gecombineerd werden (woorden als 'mega' samen met een foto van een ballerina bijvoorbeeld).
Wat blijkt? We kiezen duidelijk voor de muffins met een typische stereotype verpakking. Blijkbaar zijn we toch iets gevoeliger voor stereotypen dan we op het eerste gezicht denken.
Een ander experiment liet zien dat consumenten niet reageerden op verpakkingen waar zowel het gezondheidsaspect als het stoere wordt benadrukt. Blijkbaar zijn we toch iets gevoeliger voor de stereotypen dan we denken.