"We leggen het woon-werktraject nog in grote mate af met de wagen", zegt sp.a-fractieleider Joris Vandenbroucke aan Metro. "Dat is deels omdat het openbaar vervoer als alternatief momenteel niet goed genoeg is, maar ook omdat we mensen uitbetalen in auto's en niet in euro's." Dus moeten we af van de bedrijfswagens, vindt de oppositiepartij. "Wie duurzaam naar het werk gaat, moet beloond worden."
De regering is overeengekomen om een mobiliteitsbudget in te voeren, maar onderhandelt momenteel nog volop over hoe dat er precies uit moet uitzien. "In ons voorstel is het duidelijk. Kies je voor de auto, dan word je fiscaal zwaarder belast. Wie voor duurzame mobiliteit kiest, houdt aan het einde van de rit meer over", stelt Vandenbroucke.
Of de regering duurzame alternatieven fiscaal zal bevoordelen, is nog onduidelijk, maar ze wil werknemers alleszins aanzetten tot het maken van een positieve keuze. "Samen met minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) bekijken we bijvoorbeeld hoe we elektrische fietsen fiscaal aantrekkelijk kunnen maken als alternatief voor de bedrijfswagen", klinkt het op het kabinet van minister van Mobiliteit François Bellot (MR). Bovendien worden er vanaf 11 december extra treinen ingezet in en rond Brussel.
Die treinen moeten ook aantrekkelijker worden, reageert Vandenbroucke. "We willen elke treinreiziger verzekeren van een comfortabele zitplaats en wifi." Ook daarover heeft de regering zich al gebogen. Begin dit jaar werden twee rijtuigen op twee treinen op de hoofdlijn Oostende-Eupen uitgerust met wifi. Pendelaars konden dat netwerk testen. "De feedback van de reizigers op dit proefproject was positief en ook technisch werkte het goed", klinkt het bij de NMBS. Nu is het aan de bevoegde ministers om dat plan verder uit te werken.