In de VS zijn de kandidaten voor het presidentschap verplicht om hun donaties en uitgaven openbaar te maken voor de eerste ochtend van de eerste stemgang. Die overzichten hebben een aantal bijzondere kosten blootgelegd.
Zo slonken de donaties voor Jeb Bush van oktober tot december van 500.000 dollar naar 90.000 dollar per dag. Hilary Clinton besteedde dan weer 300 dollar aan het versnipperen van papier en ontving miljoenen van de miljardair George Soros. Maar, zoals het al heel de campagne lang het geval is, viel Donald Trump opnieuw het hardst op.
Zijn campagneteam spendeerde maar liefst 450.000 euro van het budget aan petten. De rode pet met daarop 'Make America Great Again' was namelijk hét symbool geworden van de start van de campagne van de vastgoedmagnaat. Gelukkig beschikt Trump zelf over heel wat middelen en heeft hij zijn campagne een lening van 11 miljoen cadeau kunnen doen.
Opvallend detail: het grootste deel van de Trump-petten werden door latino's gemaakt. Cali-Fame, het bedrijf dat de bestelling binnenkreeg, werkt voor 80% met mensen met een allochtone achtergrond. Donald Trump heeft zich tijdens de campagne nochtans al meerdere keren negatief uitgelaten over de latinogemeenschap in de VS.
AFP/Joe Raedle