‘Hard seltzers’ combineren bruiswater, frisse fruitsmaken en 4,5 procent alcohol. Het geheel wordt ten slotte hip verpakt. Het populaire drankje heeft een oorsprong in de Verenigde Staten, waar het een enorme hit is. Volgens HLN was het bruisende lekkers er in 2019 goed voor een omzet van maar liefst 1,3 miljard euro.
Het succes van de seltzers heeft te maken met het feit dat ze een laag alcoholpercentage hebben waardoor de drankjes ook minder calorieën bevatten dan traditionele opties. Slimme marketeers bieden het product daarom aan als een gezond alternatief voor bier.
De Amerikaanse White Claw is de internationale marktleider. De witte blikjes vind je ondertussen in alle Amerikaanse en Belgische supermarkten. Het merk heeft een breed aanbod aan zoete smaken waaronder mango, kers, limoen en framboos.
Heel wat drankreuzen zoals AB InBev, Brouwerij Haacht en Coca-Cola sprongen ondertussen mee op de seltzer-trein. Coca-Cola behaalde met ‘Topo Chico’ heel wat succes in Mexico en Brazilië. AB InBev daarentegen lanceerde hun product ‘Mike’s Hard Seltzer’ in de Verenigde Staten. Beide bedrijven zullen hun producten nu ook in België aanbieden. Ook Somersby komt met een eigen versie van de ‘Hard Seltzer’ op de proppen. Bij Colruyt koop je de smaken mango & passievrucht en limoen.
Gezondheidsexperts zijn echter minder enthousiast over de nieuwe ontwikkeling. Het drankje doet namelijk erg denken aan de breezerhype, die in de jaren 2000 alcohol populair maakte bij tieners. Want door het lage alcoholpercentage van hard seltzer is het drankje toegankelijk voor zestienjarigen. Het zoete goedje biedt daarom in die jonge kringen een verleidelijk alternatief voor bier en wijn.