De vliegtuig op zonne-energie dat zal proberen om volgend jaar de wereld rond te vliegen zonder brandstof werd onthuld.
Piloten Bertrand Piccard en Andre Borschberg zeiden dat de Solar Impulse 2 drastisch verbetert is ten opzichte van het prototype die een eerste vlucht nam vijf jaar geleden. Ze zeggen dat de technologie ervoor zorgt dat het nieuwe ontwerp voor onbepaalde tijd in de lucht kan blijven.h
Het bijgewerkte vliegtuig werd aan de wereld gepresenteerd op de Payerne Air Force Base in Zwitserland. Het heeft betere batterijen voor het opslaan van zonne-energie door de 7.200 zonnecellen die zijn enorme vleugels bedekken.
Het Zwitserse team plannen om de eerste vlucht rond de wereld volgend te voltooien. Ze hebben al aangetoond dat een vliegtuig op zonne-energie 's nachts kan vliegen.
De spanwijdte is acht meter langer dan het eerste prototype. Dat is nog meer dan de vleugels van een Boeing 747 jumbojet, maar toch weegt slechts 2,3 ton (2,54 ton) wat ongeveer evenveel is als een grote auto.
De materialen in het geactualiseerde vliegtuig zijn ook lichter dan voorheen. "Het heeft efficiëntere elektrische motoren en een stoel die beter zit dan de vorige," lachte Borschberg.
De reis zal opgesplitst worden in verschillende fasen, maar het vliegtuig vliegt traag en dat betekent dat het een aantal dagen in de lucht zal moeten blijven om de oceanen over te steken.
80 bedrijven hebben geavanceerde technologieën bijgedragen aan het vliegtuig. Het is bedoeld om de mogelijkheden van groene energie te demonstreren.
Borschberg zei dat de reis volgend jaar ongeveer 20 dagen zou duren, gespreid over meerdere maanden.