Het onderscheid is vooral een kwestie van marketing. Toen Cola Light in 1982 gelanceerd werd in de Verenigde Staten, mikte moederbedrijf The Coca-Cola Company nadrukkelijk op een vrouwelijk publiek.
43% van de verkoop
Uit bezorgdheid om hun slanke lijn zouden zij een suikerloze variant verkiezen, al sloeg het drankje niet echt aan bij het mannelijke publiek.
Daar werd in 2005 een mouw aan gepast met de lancering van Coca Cola Zero, dat in plaats van een lichtgrijze verpakking een stoerder, zwart flesje/blikje kreeg. Zoveel jaren later zijn de twee suikerloze Coca-Cola's goed voor 43% van de verkoop.
Citroenzuur
Wat de ingrediënten betreft, is er één subtiel verschil: Cola Light bevat citroenzuur, wat niet aanwezig is in Cola Zero. Dat bevat dan weer natriumcitraat, dat op zijn beurt ontbreekt in Cola Light.
Dat subtiele onderscheid heeft wel een weerslag op de smaak. Volgens Coca-Cola leunt de smaak van Zero dichter aan bij de klassieke Cola, terwijl de Light-versie iets... lichter smaakt.