Het experiment werd uitgevoerd aan de Universiteit van Bonn en verliep als volgt: dertig proefpersonen kregen met een rietje drie soorten wijn te drinken terwijl ze in een hersenscanner lagen.
Bij elke wijnsoort kregen ze vooraf het bijhorende prijskaartje te zien. Ze werden wijsgemaakt dat een fles 3 euro kostte, een 6 euro en een 18 euro. In werkelijkheid schommelde de prijs voor alledrie de flessen rond de 12 euro.
Hersenscans
Na afloop werd hen gevraagd naar hun mening over de verschillende wijnen. De 'duurdere' fles kreeg de beste beoordeling, wat volgens de onderzoekers te verklaren is door naar de gemaakte hersenscans te kijken.
Bij het proeven van de dure fles bleek het beloningscentrum in de hersenen van de deelnemers actiever te zijn. De getoonde prijs vormde dus bepaalde verwachtingen bij de proefpersonen over welke smaak ze gingen proeven.
"Het beloningscentrum houdt hen als het ware voor de gek", legt onderzoekster Liane Schmidt uit. "Hun hersenen laten hen geloven dat duurdere wijn een bepaalde smaak zal hebben, ongeacht de werkelijke kwaliteit ervan."
In een volgend onderzoek willen de wetenschappers achterhalen of ze op die manier ook echte wijnkenners om de tuin kunnen leiden. De volledige studie vind je hier.