Hoeveel boeken staan er op je verlanglijstje om te lezen? En hoeveel boeken heb je daarvan werkelijk al gelezen? De meeste mensen lezen graag, maar hebben er de tijd niet voor of vinden wel een ander excuus waarom ze hun lectuurlijst niet afgewerkt krijgen. Dat is de reden waarom het experiment van James Patterson er een is waarover men moet nadenken.
Deze week lanceert de auteur zijn nieuw boek Private Vegas op een heel speciale manier. Patterson heeft er namelijk voor gekozen om de eerste 1000 exemplaren uitsluitend online aan te bieden. Ze zullen gratis zijn en de eerste duizend kunnen er één downloaden. Dat klinkt als een gratis boek, maar er is een addertje onder het gras. Wanneer je het digitale boek openslaat en begint te lezen, heb je maar 24 uur om het uit te lezen. Daarna verdwijnt het boek onherroepelijk.
Net als de roman van Eterna Cadencia die gedrukt werd in verdwijnende inkt, is deze stunt er eentje die de boekenwereld nodig heeft om commercieel te kunnen concurreren met meer event-gerichte media zoals tv.
In een persbericht wordt Private Vegas beschreven als een pageturner waarvan je gaat nagelbijten en op het randje van je stoel zit. De eerste 1000 lezers zullen een race tegen de klok moeten voeren om het einde binnen de 24 uur te kennen voordat het boek op een filmische en spectaculaire manier verdwijnt.
Private Vegas vertelt het verhaal van Jack Morgan wiens beste vriend in de gevangenis wordt gegooid na een gruwelijke misdaad tegen zijn provocerende, langbenige ex. Hij werd uiteraard ten onrechte beschuldigd. Om te weten wat er daarna allemaal gebeurt, zul je moeten blijven lezen voordat het boek letterlijk verdwijnt.
Eén van de andere functies van de app laat zien hoe ver andere lezers gevorderd zijn in het boek. Er is ook een kopie van het boek verkocht voor bijna 300.000 dollar. Dat exemplaar zal werkelijk zichzelf vernietigen na 24 uur.
Dergelijke onconventionele werken kunnen volgens literatuurliefhebbers het begrip literatuur ondermijnen. Literaire werken mogen geen werken zijn die stemmingen creëren en meer focussen op flink wat publiciteit op Twitter en andere social media, maar langs de andere kant is het wellicht de enige manier om lezen weer aantrekkelijk te maken en om literatuur weer als een bespreekbaar onderwerp voor te stellen bij een breed publiek.