Het onderzoeksbureau Simon-Kucher & Partners is gespecialiseerd in het adviseren van bedrijven over de prijs die ze voor bepaalde producten kunnen vragen. Uit prijsvergelijkend onderzoek in Nederlandse winkels blijkt nu dat vrouwen aan verzorgingsproducten zoals douchegel of scheermesjes zo'n 30% meer kwijt zijn dan mannen.
Dit verschil in prijs is niet te wijten aan hogere kosten voor het maken van het product, maar heeft alles te maken met de betalingsbereidheid van de klant. En daar spelen winkeliers en fabrikanten handig op in.
Niet alleen in Nederland komen dergelijke prijsverschillen voor, dezelfde trend is over heel de wereld te zien. Zo kost in Engeland een roze scheermesje dubbel zoveel als zijn blauwe variant en in Duitsland zijn vrouwenparfums zo'n 25% duurder dan de gelijkaardige versie voor mannen.
In Amerika ondekte het Department of Consumer Affairs dat vrouwen ook voor andere producten meer betalen. Zo zou vrouwenkledij zo'n 8% duurder zijn en zelfs bij kinderspeelgoed is er een verschil in prijs tussen jongens- en meisjesspeelgoed.