Vorige week vond de International Comsumer Electronics Show (CES), 's werelds grootste beurs voor consumentenelectronica, plaats in Las Vegas. Daar werden heel wat indrukwekkende nieuwe producten, zoals auto's die zichzelf besturen, voorgesteld. Een opmerkelijk product was The Dash' van het Duitse bedrijf Bragi. Dat zijn draadloze oortjes die niet enkel muziek afspelen, maar ook dienen als fitnesstracker en headset. Voor de beurs begon, beloonde de organisator The Dash al met de prijs voor meest innovatieve product.
Omdat er geen draad aanwezig is, maken de oortjes van The Dash verbinding met je smartphone via Bluetooth om muziek af te kunnen spelen. Dat is echter geen vereiste, aangezien er vier gigabyte (ongeveer 1.000 liedjes) ruimte voorzien is voor muziek. Daarmee werken de oortjes op zichzelf als muziekspeler. Met een simpele veeg over het rechteroortje kan je de muziek pauzeren of het volgende nummer beluisteren.
Handig is dat de oortjes ook uitgerust zijn met technologie voor noise cancellation. Zo ondervind je geen hinder van achtergrondgeluiden terwijl je muziek beluistert. Je kan ook bewust kiezen om meer geluid door te laten terwijl je de oortjes gebruikt. Dat kan nuttig zijn als je je in het verkeer begeeft, maar toch wilt genieten van een streepje muziek.
Als je toch verbinding maakt met je smartphone kan je The Dash ook gebruiken om te bellen. De microfoon daarvoor bevindt zich in je oor en vangt de trillingen van je stem op via de gehoorsbeentjes op. Omdat de microfoon enkel de trillingen van jouw stem opvangt, ondervind je geen last als je belt in een lawaaierige omgeving.
Sporters komen ook aan hun trekken met The Dash. De oortjes houden bij hoevel stappen je zet, hoe snel je je beweegt, hoeveel afstand je aflegt. Daarnaast meten ze je hartslag, zuurstofverzadiging en de hoeveel verbruikte energie. Deze metingen gebeuren zelfs zonder verbinding met een smartphone. Nadien kan je alle gegevens synchroniseren en bekijken op je telefoon.
The Dash heeft er al een opmerkelijke geschiedenis opzitten. Vorig jaar in februari begon hun Kickstartercampagne, die binnen 48 uur de nodige 220.000 euro ophaalde. Uiteindelijke zamelde Bragi bijna 3 miljoen euro in voor de productie van hun draadloze oortjes. Het werd het meest gesteunde Europese project op Kickstarter.
Bragi brengt The Dash begin april op de markt. De richtprijs zal ongeveer 250 euro zijn.