Volgens luchtvaarteconoom Eddy Van de Voorde stond de overname in de sterren geschreven. "Deze deal bevestigt het knappe parcours dat Brussels Airlines heeft afgelegd", klinkt het verheugd.
De Duitse vliegmaatschappij is al sinds 2009 in het bezit van 45% van de aandelen van SN Airholding, de moedermaatschappij van Brussels Airlines. Eind september raakte bekend dat het ook de overige 55% aandelen wilde overnemen. Cruciaal bij die overname zijn de tientallen historische aandeelhouders, die na het faillissement van Sabena in 2001 de doorstart van het Belgische luchtvaartbedrijf mogelijk maakten. Zij hebben onderhandelingen de afgelopen weken regelmatig onder druk gezet.
De details van de deal zijn nog niet bekend, maar vermoedelijk zal de naam Brussels Airlines nog minstens twee jaar behouden blijven. Daarna zijn er aanpassingen mogelijk. Volgens Van de Voorde is die termijn symbolisch. "Het management van Brussels Airlines moet aantonen wat zij en de merknaam waard zijn", legt hij uit. Voorlopig is ook de integratie van Brussels Airlines in de Duitse lagekostenmaatschappij Eurowings nog niet voor meteen.
Over het behoud van de banen werden geen garanties gegeven, maar volgens Van de Voorde is er geen reden tot paniek. "Enkele jaren geleden is er al een herstructurering geweest en die heeft resultaten opgeleverd. Het is de bedoeling om verder te groeien, niet om nog meer te snoeien", besluit hij.
De strenge geluidsnormen die het Brusselse gewest vanaf januari wil hanteren, kunnen zware gevolgen hebben voor de vrachtluchthaven Brucargo, het vrachtgebied van Brussels Airport. Zo'n 3.500 jobs worden bedreigd en al twee vrachtluchtvaartmaatschappijen hebben beslist om de luchthaven te verlaten. De Vlaamse regering spreekt van dramatisch nieuws voor Zaventem.