De ‘Type 12', de laatste der stoomlocomotieven

De ‘Type 12', de laatste der stoomlocomotieven

De ‘Type 12' is werkelijk de reus onder de locomotieven. Hij getuigt van een knap staaltje Belgische techniek en design. Ondanks zijn gestalte is de ‘Type 12' een echte snelheidsduivel. In 1939 was hij zelfs de snelste commerciële locomotief ter wereld. Hij kon zonder problemen 165 km/uur aan.

Spooktransport

Al schreef de ‘Type 12' ook mee aan een donker stuk uit de Belgische geschiedenis. Tijdens de Tweede Wereldoorlog vervoerde hij politieke gevangenen vanuit Brussel richting dodenkampen in Duitsland. Vlak voor de bevrijding trok hij het allerlaatste transport gevangenen van Brussel naar Mechelen. Het zogenaamde ‘spooktransport' deed over die korte rit meer dan 20 uur. Dankzij de vertragingsmanoeuvres van de spoorwerknemers zijn zo 1.500 mensen aan de dood ontsnapt.

Op het nippertje gered

In de jaren 60 moest de stoomlocomotief plaats maken voor diesel en elektriciteit. De ‘Type 12' werd in een rouwstoet van locomotieven naar de schroothoop begeleid, tot de baas van de stelplaats in Brussel-Zuid hem opmerkte. Hij reageerde furieus: “Geen sprake van dat we hem aan stukken laten zagen, we vinden later wel een plaats waar hij rustig van zijn oude dag kan genieten.” En zo geschiedde…

Onlangs werd deze reusachtige locomotief volledig onder handen genomen. Dankzij deze opknapbeurt kan hij weer rijden, maar toch zal hij Train World nooit meer verlaten.

Je uitstap start in het oude stationsgebouw van Schaarbeek. Tickets koop je aan het originele stationsloket van 130 jaar geleden.

© Hergé-Moulinsart 2017

Tot 16 april kan je in Train World met Kuifje de treinreis van je leven maken. Win een boek over Kuifje en een toegangsticket!

Nieuwsgierig? Train World licht al een tipje van de sluier op met deze verhalen.