Waarom wordt er gestaakt?
De spoorbonden zijn boos over de hervormingen van minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) om de productiviteit te verhogen. Ze vinden het niet kunnen dat ze per week gemiddeld een uur meer zullen moeten werken, én ze vrezen dat de maatregelen 6.000 tot 7.000 banen zal kosten. Terwijl de Vlaamse vleugels van de christelijke en socialistische spoorvakbond inzet op sociaal overleg, houden de Waalse vakbonden vast aan hun actieplannen.
Waar kan hinder verwacht worden?
Welke treinen zullen rijden, valt moeilijk te voorspellen. In Wallonië zullen tot donderdagavond zo goed als zeker geen treinen rijden. Maar ook in Vlaanderen zullen treinreizigers waarschijnlijk niet kunnen ontsnappen aan vertragingen en afgelaste treinen. Zeker op de spoorlijnen die de taalgrens doorkruisen, zoals Antwerpen-Charleroi, valt hinder te verwachten. Daarnaast zullen volgens ACOD Brussel ook langs Vlaamse kant mensen staken of verlof nemen, en laat de kleinere machinistenvakbond ASTB de leden uit zowel Vlaanderen als Wallonië de keuze of ze de staking steunen of niet.
Wat zijn de reacties?
De verdeeldheid tussen de Waalse en de Vlaamse bonden wakkert het debat over de splitsing van de NMBS opnieuw aan. Onder meer N-VA-voorzitter Bart De Wever vindt het onredelijk dat de Vlaamse pendelaar de dupe is van de Waalse stakers. "Je kan een praktische splitsing organiseren door spoorlijnen te ontdubbelen. Antwerpen-Charleroi en Charleroi-Antwerpen: knip die door in Brussel. Perfect mogelijk", stelt hij voor in Het Laatste Nieuws. Volgens voormalig spoorbaas Marc Descheemaecker zou die ingreep de stiptheid van de treinen zelfs verhogen. "Hoe groter de afstand die de trein aflegt, hoe meer kans op vertragingen. Met dit voorstel zou de afstand van die trajecten al gevoelig afnemen", schrijft De Morgen.