In 2013 werden er 36.260 voorwerpen achtergelaten in de trein en het station, dat zijn er zo'n 1.000 minder dan vorig jaar. Er is een algemene neerwaartse trend te bespeuren. In 2009 waren er nog 40.118 voorwerpen verloren en dat aantal is ondertussen met ongeveer 1.000 per jaar verminderd.
Van deze 36 260 voorwerpen zijn er 12.558 opgeëist, ongeveer 35 procent vindt dus zijn weg terug naar de eigenaar. Je hebt 50 dagen de tijd om je verloren voorwerp op te eisen, anders is het voor vzw Spullenhulp. De overige 23.702 niet-opgeëiste voorwerpen zijn dus naar deze vzw gegaan.
Bepaalde voorwerpen worden vaker in de staak gelaten, hier is een lijst van de 10 meest achtergelaten voorwerpen:
Elk jaar worden er 6.449 tassen of rugzakken achtergelaten, dat zijn er ruim 17 per dag. Ook opvallend is het aantal gsm's die terecht komen bij verloren voorwerpen, 3.645 op jaarbasis, dat zijn er ongeveer 10 elke dag.
Vreemde verloren voorwerpen
Geert De Schepper werkt al 23 jaar voor NMBS en is verantwoordelijk voor het sorteren en catalogiseren van deze voorwerpen. 'Ik krijg toch 15 tot 20 voorwerpen per dag binnen denk ik, in de winter zijn het veel handschoenen en mutsen, paraplu's krijgen we het hele jaar door binnen, zeker 3 per dag.'
Volgens De Schepper zijn er de voorbije jaren de meest vreemde voorwerpen in de trein achtergelaten:
- een erotische opblaaspop
Volgens De Schepper was die laatste jurk gloednieuw en nog in de beschermende verpakking. De jurk is nooit opgeëist geweest.
Sombrero's uit Mexico tot traditionele strohoeden uit Japan, hoofddeksels uit de hele wereld zijn terug te vinden in het kleine magazijn in Brussel-zuid. 'Souvenirs zijn mijn favoriet', weet Geert ons te vertellen, 'ik heb de hele wereld al gezien in souvenirs'.
Deze reiziger heeft duidelijk een reisje naar Ierland gemaakt, maar is daarna zijn souvenirs vergeten op de trein.
Voorwerpen worden van de trein gehaald in het eindstation, daarom weten reizigers niet altijd waar hun voorwerp is. Als je een aangifte doet, helpt het om het eindstation te specificeren. Er is ook weinig communicatie tussen afdelingen verloren voorwerpen die zich in andere landen bevinden, dus de kans dat die Engelsman zijn laptop terug krijgt, die hij achterliet op de Eurostar, is erg klein.
Mensen die iets verloren hebben kunnen een boodschap plaatsen op Kiss & Tweet, en aangifte doen bij de dienst verloren voorwerpen van de NMBS.