Met 70,8% staat de tevredenheid op hetzelfde niveau als in 2015. Zo'n 22,7% is neutraal, 6,5% ontevreden. Over de rijstijl, de houding en de sociale vaardigheden van de chauffeurs is 73% van de reizigers tevreden. Ook de trajecten (74%) scoren erg goed. Dat alles blijkt uit een online-enquête van studiebureau GfK Belgium over heel 2016 bij bijna 4.600 gebruikers van de vervoersmaatschappij.
Stiptheid blijft het belangrijkste aandachtspunt en heeft een grote invloed op de algemene tevredenheid. Slechts iets meer dan de helft (52%) van de reizigers is tevreden over de stiptheid, terwijl 18% ontevreden is. De drie andere prioriteiten voor de reizigers zijn comfort (63%), reisinformatie (60%) en drukte op bus of tram (50%).
"De 71% tevreden reizigers is een goed resultaat. Met een tevredenheid van 73% geven de reizigers ook een mooie pluim aan onze chauffeurs", zegt directeur-generaal Roger Kesteloot van De Lijn. "De te lage tevredenheid over stiptheid wordt bepaald door de verkeersdrukte en de kwaliteit van de doorstroming. Samen met onze reizigers vragen we de wegbeheerders meer werk te maken van een betere doorstroming." Op basis van de resultaten neemt De Lijn gericht verbeteracties, zo luidt het nog.