Het duurt twaalf minuten om de bussen volledig op te laden. Dat proces gebeurt draadloos via inductie, een technologie die ook wordt gebruikt voor kookplaten. Met een volle batterij kunnen de voertuigen 45 minuten rijden. Op elk van de bussen - waarvan er voorlopig drie worden ingelegd - is plaats voor 44 reizigers, van wie er 17 kunnen zitten.
Zoemtoon
Volgens De Lijn biedt deze vernieuwing twee grote voordelen. «Om te beginnen stoten de bussen helemaal niets uit, dus ook geen schadelijke stoffen. En omdat De Lijn alleen groene stroom koopt, is er bij de productie van de energie evenmin sprake van uitstoot», benadrukt directeur-generaal Roger Kesteloot (foto links).
«Daarnaast zijn de bussen erg stil, aangezien ze geen dieselmotor gebruiken. Een zoemtoon is het enige wat je hoort», aldus nog Kesteloot. Die eigenschap maakt de voertuigen ideaal voor historische plaatsen zoals het stadscentrum van Brugge, waar de primeur dit weekend werd voorgesteld.
4,5 miljoen euro
De elektrische bussen zijn een onderdeel van het proefproject EVTecLab van de Vlaamse overheid. Er werd 4,5 miljoen euro geïnvesteerd. «Vlaanderen blijft investeren in de vernieuwing van de vloot van De Lijn. Hiermee toont De Lijn zich nogmaals als innovatieve en milieubewuste vervoermaatschappij», onderstreepte minister van Mobiliteit Ben Weyts (NV-A, rechts).
Ook Kesteloot omschreef de elektrische bussen als een keuze voor de toekomst. «Naast de hybride variant en de bussen die rijden op waterstof, gaat het opnieuw om een bewuste, toekomstgerichte keuze», besloot de topman van De Lijn. Een elektrische bus kost het dubbele in aankoop, maar zou drie keer goedkoper zijn in verbruik.