De koffie- en ontbijtzaken in het station Brussel- Centraal schieten als paddenstoelen uit de grond. Om de vijf meter botst de gehaaste reiziger op gigantische reclamepanelen die spotgoedkope koffie aanprijzen. Zijn deze kleine koffie- en ontbijtzaakjes in een onverbiddelijke prijzenoorlog verzeild geraakt? Metro trekt op onderzoek.
Opmerkzame pendelaars hebben de subtiele prijsschommelingen ongetwijfeld ook gespot. Einstein Coffee, het piepkleine koffiezaakje op de hoek, was de eerste om uit te pakken met de schitterende ontbijtpromotie van een koffie met een koffiekoek voor slechts drie euro. De koffie- en broodjeszaak C'est du pain, die tien meter verderop ligt, reageerde met een scherp tegenaanbod. Daar kunnen reizigers een koffie, een broodje met spek en eieren én een croissant krijgen voor 2,5 euro. Daarop zag Einstein Coffee zich kennelijk genoodzaakt om ook hun prijs te laten zakken tot 2,5 euro voor een koffie en een koffiekoek. Maar hoe slagen deze zaken erin om het hoofd boven water te houden in deze moordende concurrentiestrijd?
Einstein Coffee
Onze eerste stop van de dag is de Duitse keten Einstein Coffee, die drie weken geleden de deuren heeft geopend. Welke trucs halen zij uit de kast om de klant te lokken? Kwaliteitskoffie, zo blijkt. Einstein Coffee maakt gebruik van hoogwaardige koffiebonen die de koffie van de buren het nakijken moet geven, zo klinkt het. Volgens manager Tyfoon (foto rechts) zijn mensen nog steeds bereid meer geld op tafel te leggen voor een hoogwaardig product. «Dit is vergelijkbaar met een kledingstuk van H&M en eentje van Tommy Hilfiger. Voor die laatste betaal je wellicht meer, maar dan heb je ook een veel beter product», legt hij uit.
En ook al knikken de managers van de verschillende shops elkaar vriendelijk toe in het voorbijgaan, de concurrentie is wel degelijk voelbaar. «Enkele weken geleden kwam C'est du pain vlak voor mijn zaak gratis koffie uitdelen. Dat was behoorlijk vervelend», getuigt Tyfoon voorzichtig. Toch heeft hij ze gewoon hun gang laten gaan. «Onze koffie blijft de beste», verklaart hij.
Behalve met de kwaliteit van de koffie probeert de zaak ook klanten aan zich te binden met een klantenkaart. Voor de Metrolezers heeft de jonge ondernemer zelfs een speciale promotie in petto. «Klanten die de Metro, samen met hun tram- of treinabonnement aan mij laten zien, hebben recht op een koffie voor 2 in plaats van 2,3 euro», glundert hij. Daarmee is hij de concurrentie alvast een stap voor. Maar over de omzet en de overlevingskansen heeft hij momenteel nog geen idee. «We zitten hier pas drie weken, dus daarover kan ik nu nog niets zeggen.»
C'est du pain
Onze volgende halte is de koffie-en broodjeszaak C'est du pain. «Wij bepalen onze prijzen onafhankelijk van de rest», klinkt manager Yann De Ro kordaat. Hier proberen ze het verschil te maken met een perfecte klantenservice en kraakverse producten. «Elke drie uur hebben we een andere aanbieding, waardoor onze broodjes altijd vers zijn», legt hij uit. Maar het blijft hard werken om de klanten over de streep te trekken.
«Het Centraal-Station is niet de meest ideale locatie. Het is moeilijk om gehaaste reizigers naar binnen te lokken», geeft De Ro toe. «Daarom hebben we dit grote reclamebord hier gehangen. Zo leren de mensen ons aanbod beter kennen.»
En net zoals bij Einstein Coffee proberen ze ook hier klantentrouw op te bouwen dankzij een spaarkaart. «Per dag gaan er ongeveer honderd sandwiches over de toonbank», vertrouwt De Ro ons nog toe. Koffie en zoetigheden moeten de rest van de winst verzekeren.
Mare Hotterbeekx