SmartWatches zijn nu al een goed jaar het beloofde 'next big thing' maar de meeste modellen schieten nog steeds tekort op vlak van mode en functionaliteit. De meeste hebben een middelmatige gebruiksvriendelijkheid en hebben de looks van een onhandige computer in plaats van een klassiek uurwerk. Als een SmartWatch echt the next big thing wil worden, dan moet hij elke keer wanneer je ernaar kijkt, je eraan herinneren waarom je hem in de eerste plaats kocht.
Toen de Chinese fabrikant Huawei deze week op het Mobile World Congress pronkte met haar nieuwe SmartWatch kirde het publiek van opwinding. Het apparaat lijkt namelijk als twee druppels water op een traditionele horloge. Het merk kan zich niet meten met de allergrootste technologiebedrijven op technologisch vlak, maar het weet wat het doet en probeert ook om haar publiek te geven waar het om vraagt.
Mashable kreeg een beetje tijd om het gehypete apparaat te testen en het zag er volgens de website zo goed uit als het voelde. Het horloge dat draait op Android-software, was het eerste en misschien wel enige dat zowel aan een mannelijke als vrouwelijke pols elegant staat.
Het AMOLED-scherm heeft een diameter van 42 mm en is volgens het bedrijf het meest compacte ontwerp dat er bestaat. Huawei is het eerste bedrijf dat haar model uitgebreid voorstelde rond de pols van een vrouw in plaats van een man. De meeste bedrijven kiezen voor de mannelijke pols zodat ze een groter model kunnen tonen waarin men meer technologie kan inpassen.
De SmartWatch van Huawei voelt aan als een echt sieraad. Geïnteresseerde kopers zullen kunnen kiezen uit 40 verschillende wijzerplaten en een uitgebreid aanbod aan bandjes van klassiek leer tot een roestvrij stalen optie.
De algemene bruikbaarheid van de Huawei Watch verschilde echter niet veel met die van de concurrenten want het maakt gebruik van Android Wear dat gemengde beoordelingen heeft ontvangen en op het MWC werkte het nog maar op een beperkte versie.
Wanneer het apparaat officieel gelanceerd wordt medio 2015 (waarschijnlijk in juni volgens het bedrijf) zullen we een betere kijk krijgen op hoe goed je sms-berichten kan ontvangen, je e-mail kan controleren en apps kan openen of spelletjes kan spelen.
Wat de prijs betreft is er ook niet veel nieuws. Huawei kan moeilijk inschatten hoe goed haar product zal verkopen. Maar op het eerste gezicht, heeft Huawai qua ontwerp de nagel op de kop geslagen. Nu nog de technologie juist krijgen en dan zou deze SmartWatch ook echt een meerwaarde zijn voor de consument.