De negen onderzoekers leefden 15 maanden in acht verschillende landen, verspreid over de verschillende continenten. Daar voerden ze ter plaatse onderzoek uit naar het gebruik van sociale media en de selfietrends.
Groupies, uglies en footies
Uit hun studie kwam naar voren dat selfies over de hele wereld sterk verschillen. Engelse scholieren kronen zichzelf tot klassieke selfiekoning door veel foto's te posten waar ze zelf heel opgedoft op staan. Ook groepsfoto's en uglies - selfies waarop de maker zich van zijn meest onaantrekkelijke kant laat zien - zijn immens populair bij de Britten.
De Chilinen hebben dan weer een unieke selfie ontwikkeld: de footie. Bij deze trend fotografeer je enkel en alleen je eigen voeten terwijl je televisie kijkt. Brazilianen tonen dan weer graag dat ze zich uitsloven in de sportschool. Jonge Chinese vrouwen bewerken hun selfies met verschillende effecten zoals sterren, bloemen en snorren. Mannelijke Chinezen passen hun haarstijl aan zodat ze enkele centimeters groter lijken op de foto.
In India en het zuidoosten van Turkijke vinden ze de selfie-gekte maar niets. Ze zien Facebook eerder als een formele omgeving en laten zich liever fotograferen door iemand anders.
Familiezin
De antropologen voerden niet alleen onderzoek uit naar selfies, maar stonden ook stil bij het fenomeen sociale media in het algemeen. Opvallend is dat de wetenschappers het idee dat sociale media ons narcistisch en individualistisch maken van tafel vegen. Ze beweren dat sociale media de familiezin net versterken.
Foto Flickr / Hairi