De Schotse kunstenares Katie Paterson begon deze zomer aan een opmerkelijk project: Future Library. Voor Future Library plantte ze aan het begin van de zomer duizend bomen in Nordmarka, een bos net buiten Oslo in Noorwegen. Die bomen zijn voorbestemd om boeken te worden, maar dat zal nog eventjes duren. De boeken zullen pas gedrukt worden in het jaar 2114.
De boeken die dan gedrukt zullen worden zijn nog onbekend en dat blijft nog een eeuw zo. Elk jaar nodigt de groep rond het kunstproject één schrijver uit om een manuscript te schrijven voor de toekomst. Dat manuscript zal bewaard worden in de nieuwe Deichmanskebibliotheek in Oslo, die zijn deuren opent in 2018. In die bibliotheek komt een bezinningsruimte, ontworpen door Katie Paterson en gemaakt met hout uit Nordmarka, waar de manuscripten maximaal honderd jaar zullen doorbrengen. Niemand, behalve de auteur, zal weten wat er in de manuscripten geschreven staat en de auteurs mogen er niet over praten. De manuscripten worden verzegeld in de bezinningsruimte. Enkel de naam van de auteur en de titel van het werk zullen weergeven worden. De kamer zal ook een drukpers bevatten, want het is niet zeker of we honderd jaar in de toekomst überhaupt nog boeken zullen drukken.
De eerste auteur die een manuscript doneert aan het kunstproject is Margaret Atwood, bekend van 'Het verhaal van de dienstmaagd' en 'Oryx en Crake'. "Alle boeken zijn een vorm van communicatie doorheen tijd en ruimte, maar dat is bij dit project nog net iets meer", zegt Atwood. Ze wou geen informatie vrijgeven over haar manuscript maar Paterson is wel enorm nieuwsgierig. "Ik zou heel graag willen weten wat Margaret schrijft maar we zullen het nooit weten. Als ze over de toekomst schrijft naar de toekomst toe, zou ik wel willen zien of die twee versies van de toekomst op elkaar lijken", vertelt Paterson.
http://vimeo.com/104917141