De garantie
De wettelijke garantie van 2 jaar is ook van toepassing tijdens de solden. Het enige verschil betreft tweedehandsproducten. Daarvoor kan de verkoper de garantie beperken tot 1 jaar. Maar in dat geval moet hij de consument wel duidelijk informeren. Bijvoorbeeld: als hij korting geeft omdat het product een foutje heeft.
De retour
Retours zijn niet wettelijk geregeld. Winkels zijn dus niet verplicht om items die werden gekocht aan soldenprijzen om te wisselen of terug te nemen. Dat geldt trouwens ook voor artikelen die niet in afslag staan. Dat is een puur commerciële geste, die tijdens de solden niet vaak gebruikt wordt. Je bent dus gewaarschuwd! Kijk altijd goed op je kassaticket of je je aankoop kan terugbrengen.
En online?
De regels zijn anders als je online shopt. Daar heb je altijd het recht om je aankoop terug te sturen als je niet tevreden bent. Zelfs tijdens de solden. Als het product niet overeenkomt met de beschrijving op internet, gaat het om een niet-conforme levering'. De retourkosten zijn dan voor rekening van de verkoper, die jou ook de leveringskosten moet terugbetalen.
Je hebt 14 dagen bedenktijd als het artikel niet voldoet aan je verwachtingen of als je spijt hebt van je aankoop. Dat heet herroepingsrecht'. In dat geval zijn de retourkosten wel voor jou, behalve als de verkoper akkoord is ze voor zijn rekening te nemen. De initiële leveringskosten kan je dan wel weer terugvragen. Er zijn uitzonderingen op het herroepingsrecht, bijvoorbeeld voor hotelreservaties, aankopen op maat of als je de originele verpakking van het gekochte product niet meer hebt.
Enkele tips
Beslis op voorhand wat je precies wil kopen. Zo kom je minder in de verleiding te bezwijken voor een (te) aantrekkelijke promo op een ander product. Controleer de prijzen zonder korting en surf naar de websites van verschillende winkels om de prijzen van eenzelfde product te vergelijken. Misschien heeft een van hen wel net een interessante promo. Check gerust ook welke prijs er onder het etiket van een gesoldeerd product staat, om er zeker van te zijn dat je niet opgelicht wordt. Uit onderzoek blijkt dat vooral meubel- en elektrozaken de slechte gewoonte hebben eerst de prijs te verhogen, om daarna met een korting uit te pakken. Houd tot slot alle etiketten, kassatickets en verpakkingen goed bij. En lees altijd de algemene voorwaarden online.