Het verschil tussen de adviesprijzen in 2015 en nu telt 7%. Wanneer je vergelijkt met 2010 merken we zelfs een stijging van 33%. De reden achter deze grote verandering in prijzen is simpelweg te wijten aan elementaire economie.
De prijs van de smartphone heeft te maken met het spel van vraag en aanbod. Zo lang mensen bereid zijn om een hoge prijs te betalen voor de mobieltjes, zullen de producenten die prijs ook blijven vragen.
Verkoopt de telefoon bijvoorbeeld minder goed vanwege het kostenplaatje, dan zullen de producenten genoodzaakt zijn de prijs te laten zakken.
Prijsdaling op termijn
Wanneer een smarphone al een tijdje beschikbaar is in de winkel, zal na verloop van tijd de prijs ervan dalen. Hiermee wil de verkoper de aankoop van het product opnieuw de hoogte in duwen. Die forse prijsdalingen maken ook duidelijk dat de producenten een grote marge hebben op op de smartphones.
Smartphones zijn ook duurder omdat ze moeten opbrengen. In 2010 was het product nog fris op de markt, waardoor het vooral marktaandeel moest verzamelen. Nu is dat niet meer het geval en moet het geld opleveren.
Grote spelers
De grootste spelers in deze sector zijn Apple en Samsung. Beide steken met kop en schouders uit boven de andere telefoonproducenten. Hierdoor kunnen de merken focussen op het maken van winst.