1. Raw for the oceans
De Amerikaanse producer Pharrell Williams schudt niet alleen toffe plaatjes uit z'n mouw, maar weet ook aardig zijn weg te vinden in de modewereld. In samenwerking met G-Star lanceerde de zanger de collectie RAW for the oceans'. De kleurrijke T-shirts, sweaters en jeansbroeken van de kledinglijn worden van A tot Z vervaardigd uit plastic afkomstig uit de oceaan.
2. Plastic sportschoenen
Ook het sportmerk Adidas is op de proppen gekomen met kleurrijke schoenen die bestaan uit opgevist plastic, gerecycleerd polyester en visnetten. Een leuk extraatje is dat de sportschoenen 3D-geprint kunnen worden. Voorlopig gaat het nog om een prototype, maar de samenwerking van Adidas en Parley for the Oceans illustreert wel hoe er met een beetje creativiteit iets moois geschapen kan worden uit het lelijke plastic in zee.
3. Eetbare sixpack-ring
De plastic sixpack-ringen om bier bij elkaar te houden zijn een ware pest op het strand en in de oceanen, maar daar heeft de Amerikaanse brouwerij Saltwater Brewery iets op gevonden. Samen met het bedrijf We Believers hebben ze een verpakking op de markt gebracht die volledig bestaat uit natuurlijke producten. Het gaat om restafval zoals gerst en tarwe, dat overblijft na het bierbrouwproces. Als de duurzame verpakkingen in het water terechtkomen, vormen ze geen gevaar voor de dieren, integendeel, die kunnen er zelfs van eten. Een klein nadeel is wel dat de prijs van deze herbruikbare sixpack-ringen hoger ligt dan die van hun vervuilende variant.
4. Grote schoonmaak
De genialiteit van een goed idee schuilt vaak in de eenvoud ervan. En dat heeft de intussen 21-jarige Nederlander Boyan Slat donders goed begrepen. Met zijn project The Ocean Cleanup' heeft hij een verrassend simpele oplossing bedacht om de plasticvoorraad in onze oceanen geleidelijk te doen slinken. Door gebruik te maken van de zeestromingen en lange, drijvende armen wil Slat al het plastic op één punt verzamelen. Vervolgens worden er schepen ingezet om het afval aan land te brengen, waar het gerecycleerd kan worden. Technisch haalbaar en erg betaalbaar.
5. Davidoff #loveTheOcean
Dat een goede daad niet altijd inspanningen hoeft te kosten, heeft ook Davidoff goed gezien. Het parfummerk sloeg de handen in elkaar met National Geographic voor de lancering van het loveTheOcean-flesje voor mannen en vrouwen. Bij aankoop ervan help je bij de bescherming van 10.000 vierkante meter oceaanoppervlak.