Na de Rock Rally-overwinning in 2012 en de daaruit voortvloeiende ep Mess With Us' is er blijkbaar goed nagedacht over de toekomst.
Lennert (23): "Het was na die ep (waarop ze samenwerkten met electropunkers Nid & Sanc, red.) al snel duidelijk dat een volwaardig album van een heel ander kaliber moest zijn. Het verbaast me nog steeds dat we zoveel hebben kunnen spelen en toeren met enkel die overwinning en een ep als wapenfeit. Maar gaandeweg werden we ook beter op het podium. Het was al snel duidelijk dat we nummers wilden schrijven die meerdere luisterbeurten overleven en goesting geven in meer."
Janus (21): "De instrumenten hebben op Silver Souls' veel meer ruimte om hun plaats op te eisen en dat hoor je bijvoorbeeld aan de baslijnen die er gespeeld worden. Veel meer melodisch dan op de ep en in dienst van de songs."
Gelukkig bevat de plaat nog meer dan voldoende Sturm und Drang'. Is dat bewust zo gedaan?
Lennert: "Ik vind het leuk dat we op het podium nog wilder tekeer kunnen gaan binnen een echte song. Zeer bevrijdend."
Janus: "We zijn zowel in het songschrijven als in het producen enorm gegroeid. Daardoor kijk je anders naar de manier waarop je componeert. Neem nu een song als Run'. Die heeft een aparte songstructuur met veel aandacht voor de melodie en zoiets hadden we enkele jaren geleden nooit kunnen schrijven. We opereren steeds minder binnen de mogelijkheden die computerprogramma's aanbieden en volgen steeds meer ons buikgevoel."
Lennert: "Ik gebruik de zanglijnen ook steeds meer als een instrument. Vroeger was de zanglijn een melodie, nu laat ik meer ruimte om er akkoorden of harmonieën mee op te zoeken. Of om er bepaalde details mee op te vullen."
Hier is duidelijk lang aan gewerkt. Nooit verloren gelopen tijdens het proces?
Lennert: "Je verliest het overzicht altijd wel even wanneer je maandenlang aan een plaat werkt. De onzekerheid of de vraagtekens blijven komen. Gaandeweg leer je wel hoe je de euforische momenten kan behouden wanneer je plots voelt dat iets helemaal goed zit. Ik ben wel een paar keer mentaal en fysiek gebroken, maar dat hoort er nu eenmaal bij."
Janus: "En zeker wanneer er nachtjes door worden gedaan en de vermoeidheid binnensluipt. Je moet ook beseffen dat een plaat een momentopname is en dat je de zaken op een bepaald moment moet loslaten. Buiten het toeren hebben we ook verschillende projecten aangenomen zoals muziek voor het vuurwerk tijdens de Gentse Feesten of voor theater. We zijn dus altijd druk bezig geweest op verschillende fronten. Die ervaring heeft zeker het schrijven en opnemen van Silver Souls' beïnvloed."
Niet iedereen weet de Britse sterpoducer Gareth Jones te strikken, een man die het gewend is te werken met sterren als Nick Cave of Depeche Mode.
Janus: "Gareth lag al langer vast en was aangetrokken om het overzicht te behouden. We zijn enkele keren naar Londen gegaan, hij kwam af en toe naar Gent. Zijn technische kennis was een zegen en hij heeft ook de uiteindelijke mix gedaan. Gaandeweg is ook Luuk Cox (producer van o.a. Girls In Hawaii, red.) erbij gekomen en met hem wilden we het hele proces versnellen. Silver Souls' is voor ons qua productie en techniek een enorme stap voorwaarts en dat was nooit gelukt zonder de hulp van Luuk. Ook wanneer er knopen moesten doorgehakt worden, was hij de uitgelezen man."
Lennert: "Werken met Gareth is dan weer een beetje als het lezen van een muziekencyclopedie. Hij moet nu 63 zijn en hij heeft ook tijdens de jaren tachtig met al die synthbands gewerkt. Een man die zonder verpinken naar avant-garde luistert, een grote fan is van Björk in haar meest creatieve momenten en toch getriggerd was door wat we hem aanreikten."
Voor Remain In Light' is zelfs een heus kinderkoor opgetrommeld. Vanwaar die keuze?
Lennert: "Dat koor zorgt voor hoop en licht op het einde van de tunnel. Ik zing vaak over dood en religie en hoe mensen daarmee omgaan. Het geeft een mooi contrast."
Dirk Fryns
De Compact Disk Dummies spelen live op 11/05 in de AB te Brussel en op 13/05 op de Gladiolen te Olen.