"De City Pass bundelt verschillende manieren van openbaar vervoer en is dus een waardig alternatief om mensen te overtuigen de auto thuis te laten", dixit een enthousiaste Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA). Hij stelde samen met zijn federale collega François Bellot (MR), NMBS, De Lijn en Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) de City Pass voor.
De reizigers betalen voor een maandabonnement 60 euro en een jaarabonnement 484 euro. Wie jonger is dan 25, geniet van een lager tarief: 49 euro voor een maand en 412 euro voor een jaar. "Dat is een scherpere prijs dan dat de aparte abonnementen vandaag kosten", merkt de minister op. De City Pass wordt opgeladen op de MOBIB-kaart en is te koop via alle verkoopkanalen van de NMBS.
Helft pendelaars zit in de auto
Met een City Pass kunnen pendelaars gebruik maken van dertien Antwerpse treinstations, zeven Gentse en de bus- en tramverbindingen in de steden. Uit onderzoek van de FOD Mobiliteit blijkt dat in de zone die de City Pass in de steden bestrijkt, bijna voor de helft van de woon-werkverplaatsingen de auto gebruikt wordt.
Naast het gecombineerd abonnement breiden De Lijn en NMBS hun aanbod ook uit. Zo komen er in Antwerpen en Gent meer treinen, snellere verbindingen en betere aansluitingen op bus en tram. De Lijn heeft in totaal 146 nieuwe trams besteld.
(xvdl)