Van Rolex-horloges en handtassen van Louis Vuitton over sportkledij van Adidas en Nike tot smartphones en tablets, ze hebben allemaal het made in China'-label en zijn voor een spotprijsje te koop. Namaak is big business in China. In 2011 ontdekten de Chinese autoriteiten maar liefst 22 compleet nagemaakte Apple Stores. Ook Ikea is er populair. Zo bouwen vervalsers perfecte kopieën van een Ikea-filiaal, waar alles tot in de puntjes is uitgewerkt: van het logo tot de showrooms.
Alibaba
Fabrikanten klagen al langer over de hoeveelheid nepartikelen die in het land in omloop zijn. Vooral luxemerken zijn het beu. Eerder dit jaar daagde Kering, het bedrijf achter Gucci en Yves Saint Laurent, het Chinese internetbedrijf Alibaba voor de rechter. Zo zou de internethandelaar valse Gucci-handtassen verkopen voor slechts 5 dollar (4,6 euro), terwijl de echte' versie voor 800 dollar (745 euro) over de toonbank gaat.
Sinds China is toegetreden tot de Wereldhandelsorganisatie in 2001, wil het land de handel in nepgoederen een halt toeroepen. Zo moest het de wereldwijde standaard voor intellectuele eigendomsrechten erkennen. Toch was vorig jaar nog steeds meer dan 40% van alle online verhandelde goederen namaak of van slechte kwaliteit, meldt het staatspersbureau Xinhua.
Opsporingsbeambte
Om de strijd tegen namaak verder te zetten, wil China volgens het persbureau Reuters de samenwerking tussen de opsporingseenheden van verschillende regio's, zoals Peking, Tianjin en de Yangtze-delta, verbeteren. Daarnaast zullen de opsporingsambtenaren bij hun zoektocht naar nagemaakte artikelen en de verkopers meer gebruik maken van beschikbare online databases. Zo hoopt het land de namaakartikelen die via het internet verhandeld worden te bannen.