CD&V heeft in de gesprekken voor de opmaak van een Vlaams regeerakkoord de slimme kilometerheffing weer op tafel gelegd. Dat is vandaag te horen bij verschillende onderhandelaars. N-VA is de voornaamste tegenstander. De huidige Vlaamse regering heeft de invoering van een slimme kilometerheffing voor personenwagens voorbereid voor een invoering door de volgende legislatuur. In april van dit jaar werd het idee weer afgevoerd, omdat het als een belastingverhoging werd gepercipieerd.
CD&V legt het nu opnieuw op de onderhandelingstafel. "Deze legislatuur zou de heffing op zijn minst moeten worden ingevoerd voor lichte vrachtwagens", zegt een CD&V-onderhandelaar. "Daarnaast moet de voorbereiding starten om ze ook voor personenwagens van de grond te krijgen, eventueel nog een legislatuur later."
Het aantal lichte vrachtwagens neemt hand over hand toe, onder meer door het grote succes van e-commerce. In 2017 reden er al bijna een half miljoen rond. N-VA wil voorlopig niet weten van een heffing voor lichte vracht, onder meer omdat daarmee de kleine zelfstandige zou worden getroffen.
De partij kant zich meer in het algemeen tegen het idee dat autorijden duurder moet worden. In de startnota van de informateur is te lezen dat het wagenpark voortaan volgens de nieuwe Europese verbruiks- en emissietest (WLTP) zou worden belast. Sectorfederatie Febiac concludeerde daaruit dat de BIV voor een kleine stadswagen met benzinemotor zou stijgen van 114 naar 231 euro. Voor een benzinewagen in de compacte middenklasse zou dat zelfs van 357 naar 850 euro gaan.
N-VA ontkent dat woensdagavond formeel. "De hele operatie moet budgetneutraal worden", zegt de partijwoordvoerder. "De berekening van Febiac koppelt eenvoudigweg de nieuwe normen aan de huidige tarieven. Dat houdt geen steek." Wel is het volgens N-VA zo dat de automerken die in het verleden hebben valsgespeeld met de uitstootcijfers zwaarder zullen worden belast, omdat WLTP zorgt voor een realistischer inschatting van de uitstoot.
bron: Belga