Volgens berichten zou de regering-Vervoort van plan zijn enkele Brusselse tunnels definitief te sluiten. Het leeuwendeel van die tunnels dateert van de jaren 70 of 80, of zelfs vroeger. Hun renovatie zou behoorlijk duur kunnen uitvallen, waardoor de sluiting een betere oplossing zou zijn. Gosuin bevestigde gisteren wat zijn Brusselse collega die bevoegd is voor Openbare Werken, Pascal Smet (PS), vrijdag al had aangegeven. Nadat in november vorig jaar een betonblok in de Rogiertunnel naar beneden was gekomen, wordt de toestand van alle Brusselse tunnels geanalyseerd. De factuur dreigt hoog op te lopen, maar een sluiting van tunnels staat niet op het programma, aldus Gosuin.
Scheurtjes
De Brusselse Stefaniatunnel in de buurt van de Louizalaan blijft nog zeker tot eind deze week ontoegankelijk. De tunnel werd vorige week afgesloten nadat er in het plafond scheurtjes in het beton waren ontdekt. Smet had nog gezegd dat de tunnel vandaag opnieuw zou opengaan. Die extra week is nodig om een extern studiebureau de tijd te geven om het risico op stabiliteitsproblemen «grondig te onderzoeken».
Brussel Mobiliteit raadt automobilisten aan de buurt rond Louiza met de wagen te vermijden, en gebruik te maken van het openbaar vervoer of carpooling