Het wegennet van het Brussels gewest is vandaag de dag al voor 60% een zone 30. Dat percentage moet nog uitgebreid worden. In steden als Bordeaux of Parijs is vandaag bijvoorbeeld al 85% van het gebied een zone 30.
Uitzonderingen
Een volledige zone 30 wordt Brussel echter niet. Hoofdwegen zoals tunnels en de belangrijke toegangswegen maken deel uit van de uitzonderingen, waar wel nog 50 of 70 km/u mag gereden worden. Brussel Mobiliteit legde deze week een voorlopige lijst op tafel met de assen waar een uitzondering geldt en zal die het komende jaar in nauw overleg met gemeenten, politiezones en openbaar vervoerbedrijven verder uitwerken.
Extra subsidies
Het Brussels gewest verhoogt dit jaar ook de subsidies aan de gemeenten voor kleinschalige werkzaamheden om de buurten veiliger te maken. Het gewest telt elk jaar 50 verkeersslachtoffers - zowel overlijdens als gewonden - door overdreven snelheid.
Levens redden
"Overdreven snelheid veroorzaakt ongevallen en maakt de gevolgen ervan altijd erger. Ik verheug me op de totstandkoming van de Stad 30, want dit zal levens redden. Bovendien zal ook de levenskwaliteit van de Brusselaars verhogen doordat er minder lawaai en minder fijn stof zal zijn", zegt Brussels Mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen).