Daags na de aankondiging dat Brussels Airlines volledig in Duitse handen zou vallen, sprak CEO van Lufthansa Carsten Spohr vooral geruststellende taal. "We hebben bewezen dat we de sterkte van een lokaal merk erkennen", klonk het. "Brussels Airlines heeft een eigen profiel en een eigen gelaat. We geloven in Brussels Airlines en zijn personeel." De luchtvaartmaatschappij betaalde 2,6 miljoen euro voor de 55% van de aandelen die het nog niet in haar bezit had.
Naam krijgt aanvulling
Brussels Airlines zal voortaan een onderdeel zijn van Eurowings, de lagekostenpoot van het Duitse bedrijf, maar "we raken niet aan het merk", aldus Spohr. Zo zal de naam Brussels Airlines' op termijn aangevuld worden met lid van de Eurowings Groep'. Als er later een beter idee opduikt, kan dat aangepast worden, op voorwaarde dat "de Belgische touch" behouden blijft.
De CEO hield zich op de vlakte over de consequenties van de overname voor het Belgisch personeel. "Het partnerschap met Lufthansa is al 8 jaar (sinds de Duitsers een belang van 45% namen in Brussels Airlines, red.) een groeiverhaal geweest, en dat zal zo blijven", stelde Spohr. "Het is de bedoeling synergieën te creëren en tegelijkertijd de lokale diversiteit te behouden."
Het zijn die synergieën die de vakbonden het meest verontrusten. De administratie en commerciële diensten zouden kunnen samenvloeien met hun Duitse collega's. "Als dat gebeurt, zullen er sowieso jobs verdwijnen", reageert Anita Verhoof van de socialistische bond. Voor het overige waren de reacties uit syndicale hoek voorzichtig positief, zeker wat betreft de intentie van Lufthansa om nog te groeien. "Nieuwe bestemmingen, dat wil zeggen dat er vliegend personeel bijkomt."