Samen met verschillende luchthavenpartners, de Federale Politie, Defensie, het Directoraat-Generaal Luchtvaart (DGLV) en ondersteunende technische bedrijven bereidde Brussels Airport de testen voor. «We hebben de voorbije dagen uitgebreide analyses gemaakt van de infrastructuur van de terminal en van de verschillende mogelijke scenario's voor een gedeeltelijke heropstart van onze activiteiten. Wanneer deze gedeeltelijke heropstart zal plaatsvinden, is nog niet bepaald», klinkt het. Eén ding is zeker, de heropstart van de verwoeste infrastructuur zal niet voor binnenkort zijn.
Het scenario moet voldoen aan drie criteria. Zo moeten de tijdelijke constructies voldoen aan alle bouwkundige en brandtechnische veiligheidsvoorschriften, de verschillende passagiersflows moeten worden getest om zeker te zijn dat alles vlot verloopt en ten slotte moeten de overheidsinstanties hun zegen geven over het veiligheidssysteem dat werd opgezet.
Als de testen goed verlopen, zullen er vandaag opnieuw vluchten vanuit Zaventem vertrekken. Dat zullen er maximaal vier per uur zijn, wat een fractie is van het aantal vluchten dat normaal opstijgt. De grote luchtvaartmaatschappijen krijgen voorrang op de kleinere. Brussels Airlines neemt het zekere voor het onzekere en vliegt vandaag nog vanuit andere luchthavens.