"Tot en met 21 maart waren we op weg naar recordcijfers", stelt Bernard Gustin, de topman van Brussels Airlines. De maatschappij rekende op meer dan 8,3 miljoen passagiers voor heel 2016 en op een winst van 78 miljoen euro, maar de aanslagen gooiden roet in het eten. "Nooit gingen we zo snel van de hemel naar de hel."
Na de aanval was de thuisluchthaven van Brussels Airlines dagenlang gesloten en moest de maatschappij haar vluchten ook organiseren vanop andere luchthavens, met alle kosten van dien. De directe financiële impact van de aanslagen wordt geraamd op 105 miljoen euro. "Slechts een deel daarvan kon worden gecompenseerd met vergoedingen van verzekeringsmaatschappijen." Concreet werd tot nu 46 miljoen euro als terugbetaald in de rekeningen van 2016 opgenomen, maar Brussels Airlines rekent erop dat dat bedrag de komende maanden nog stijgt.
Meer passagiers
Desondanks slaagde Brussels Airlines erin de omzet stabiel te houden en 3% meer passagiers te vervoeren tegenover 2015, zo'n 7,7 miljoen in totaal. "We hebben nooit zoveel concurrentie gehad in Brussel, en toch hadden we nooit zoveel passagiers", stelde de topman. Enkele lowcostmaatschappijen hebben hun activiteiten op Brussels Airport de voorbije maanden zelfs afgebouwd. "Dat betekent dat onze formule beantwoordt aan de noden van de klanten", verklaart Gustin. "Ik ben tevreden. We zijn zelfs zeer trots dat we 2016 winstgevend konden afsluiten." De nettowinst kwam uit op 15 miljoen euro, na aftrek van de winstherverdeling van 2,5 miljoen euro. Die krijgen de 3.500 werknemers als bonus. Hoe die verdeling precies zal gebeuren, is nog niet duidelijk.
Hier stopt het natuurlijk niet. Tegen 2018 wil Brussels Airlines de kaap van 10 miljoen passagiers, een omzet van 1,5 miljard en een nettowinst van 50 miljoen euro willen halen.