Zo'n 40% van chauffeurs met een eigen auto die wonen of werken in Brussel zegt zijn wagen zelden of nooit te gebruiken in de hoofdstad. Ze gebruiken hun voertuig nauwelijks om naar het werk te gaan, maar eerder voor bezoekjes, boodschappen of uitstappen. Op die mensen mikt autodeeldienst Zipcar, dat haar vloot tegen eind oktober wil uitbreiden tot 250 auto's.
Zipcar werkt met Peugeot-wagens in een gebied dat zich strekt over zestien van de negentien Brusselse gemeenten. Het verschil met de belangrijkste concurrent DriveNow is dat je de deelwagen ook kan achterlaten op de luchthaven van Zaventem, al kost dat wel 10 euro extra bovenop de prijs per minuut om de wagen te huren. In tegenstelling tot het bekendere Cambio rekenen DriveNow en Zipcar geen jaarlijkse of maandelijkse abonnementskost aan, maar enkel een eenmalige inschrijvingskost. Bij Zipcar betaal je vervolgens 25 eurocent per minuut dat je de wagen huurt, bij DriveNow 33 cent.
Een belangrijk voordeel is dat gebruikers geen parkingtickets moeten betalen. Daarvoor sloot Zipcar een deal met de Brusselse overheid. Jaarlijks betaalt de dienst per auto 25 euro om de parkeerkosten te dekken.
Het stadsbestuur staat helemaal achter het concept van free floating, omdat er daardoor minder auto's in de binnenstad rondrijden. "Brussel is sinds de jaren 60 ontwikkeld als een stad voor auto's. Wij kiezen voor een shift naar minder wagens. We zijn er niet tegen, maar niet iedereen moet een hebben. Wel moet iedereen weten dat er een auto beschikbaar is", stelt Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a).