De federale regering trekt de broeksriem aan en dat is ook voelbaar in de bestuurskamer van Infrabel. Het verminderde budget van de spoorwegnetbeheerder heeft zijn weerslag op het investeringsplan, dat volgens De Tijd afneemt van 6,2 miljard euro naar 4,4 miljard euro. Een oefening waarvan Bourgeois vreest dat die ten koste zal gaan van enkele prioritaire projecten voor Vlaanderen.
Expresnet rond Brussel
De minister-president denkt aan de omsluiting van de luchthaven in Deurne naar de Antwerpse haven, een verbinding van Gent-Dampoort via de Gentse haven tot in Zelzate en het Gewestelijk ExpresNet rond Brussel. Die investeringen stonden op de prioritaire' lijst die de regio's zelf mochten samenstellen. Volgens het huidige voorstel zou de spoorwegnetbeheerder zich de komende jaren vooral focussen op de lopende werven, de onderhoud van het spoorwegnet en de uitrol van het remsysteem ETCS. "Dit zou zeer slecht zijn voor de economie en mobiliteit", zegt Bourgeois duidelijk. Hij gaat premier Charles Michel (MR) vragen om meer uitleg te verschaffen over het voorstel.
Infrabel wil geen commentaar geven over lopende onderhandelingen in de schoot van het Investeringscomité. "We betreuren de perslekken van voorstellen die nog niet goedgekeurd zijn", aldus woordvoerder Frédéric Petit aan Metro.