1. Kies vertrouwde webwinkels
Bij vertrouwde adressen kan je zonder zorgen shoppen. Voer vooral zelf de correcte url van een gekende webwinkel in de adresbalk in. Op die manier kan er weinig verkeerd gaan. Zoek je toch via een zoekmachine, wees dan voorzichtig met de advertenties tussen de zoekresultaten. Die zijn te herkennen aan ADV' naast de link en kunnen misleidend zijn.
2. Check de spelling van de domeinnaam
Cybercriminelen gebruiken misleidende domeinnamen om onoplettende surfers naar hun fake webshops te lokken. Let dus op met url's als www.coo1blue.be of www.boll.com.
3. Check het slotje
Geen slotje zichtbaar linksboven voor de adresbalk? Wees dan op je hoede. Een betrouwbare webwinkel zorgt ervoor dat jouw gegevens veilig verstuurd worden via een HTTPS-verbinding, herkenbaar aan dat gesloten slotje. Werkt de webshop met een HTTP-verbinding, dan zijn je gegevens niet versleuteld en is de veiligheid niet gegarandeerd.
4. Controleer onbekende sites
Controleer zelf de betrouwbaarheid van webshops die je niet kent:
- Op een legitieme webwinkel vind je niet alleen de contactgegevens, maar ook de fysieke locatie en het btw-nummer makkelijk terug.
- Check de reputatie van de webshop, zoek online reviews. Stoot je op veel negatieve commentaren, trek dan je conclusies.
5. Zet zelf veiligheid voorop
Zorg zelf voor een veiligere koopervaring.
- Kies slimme wachtwoorden, voor elk account een ander.
6. Betaal veilig
Kredietkaarten zijn makkelijk in gebruik, maar iedereen die je kaartnummer en code bemachtigt, kan in jouw naam aankopen doen. Shop je echter met Google Pay of Apple Pay, dan krijgen webwinkels jouw kredietgegevens niet in hun bezit. Ook met een tijdelijke kredietkaart dek je jezelf in tegen fraude. Betaal je toch met een gewone kredietkaart, volg dan regelmatig de betalingen ervan op.
Wat als het toch misloopt?
Het product dat je weken geleden bestelde is nooit toegekomen. Wat nu?
- Contacteer de webwinkel. Hou zeker je orderbevestiging bij de hand. Blijf vriendelijk en leg het probleem uit. Geef ze de tijd om de fout recht te zetten.
- Als er geen aanvaardbare oplossing wordt aangeboden kan je met je klacht terecht bij de FOD Economie.
- Laat een review achter op de website om andere gebruikers te waarschuwen.