Restaurants zijn het beu dat klanten die gereserveerd hebben niet komen op dagen. Het is de jongste jaren een kwalijke traditie aan het worden, waardoor restaurants heel wat inkomsten verloren zien gaan. Een lege tafel is een ferme streep door je rekening", zegt Filip Vanheusden, voorzitter van Horeca Vlaanderen, aan Het Laatste Nieuws.
Restaurants herinneren klanten vaak per telefoon of e-mail en sommigen leggen zelfs een zwarte lijst aan van mensen die niet komen opdagen. Soms vragen ze zelfs de bankkaartgegevens van de klanten al op voorhand.
25 tot 100 euro
Om aan de restauranthouders tegemoet te komen, lanceert TableFever een eerste onlinereservatieplatform, waarbij gebruikers een voorschot moeten betalen. Dat gaat van 25 euro in een brasserie tot 100 in een sterrenzaak.
Momenteel zijn 387 horecazaken aangesloten bij het platform. Men verwacht dagelijks zo'n 1.200 reservaties.
Klantontvriendelijk
Toch niet iedereen gewonnen voor het idee. Uit een rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) blijkt dat 72% van de restaurants het niet goed durft om een voorschot te vragen uit schrik om klantonvriendelijk te zijn, klanten af te schrikken en het aantal reservaties te laten dalen.