Een studie van de Universiteit van Aberdeen toont immers aan dat samen genieten van films, boeken of tv-series dezelfde verbondenheid kan oproepen als een heleboel gemeenschappelijke vrienden hebben. Zeker in relaties waar de leden niet dezelfde kringen frequenteren, nemen personages uit entertainment dezelfde rol op als gemeenschappelijke maatjes. Ze creëren een gedeelde sociale wereld, waarover ze kunnen roddelen, discussiëren, fantaseren ... wat er blijkbaar voor zorgt dat het koppel zich beter voelt in de relatie.
Eerdere onderzoeken hadden al aangetoond dat gedeelde ervaringen de intimiteit tussen partners verbetert, maar de onderzoekers hebben zich voor dit onderzoek specifiek gericht op de consumptie van media.
Meer dan 250 studenten in een vaste relatie kregen de vraag hoe tevreden ze zijn in hun relatie. Gemiddeld genomen waren koppels met veel gemeenschappelijke vrienden gelukkiger dan stelletjes met verschillende vriendengroepen. Dat onderscheid vervaagt bij duo's die elkaars buddy's niet kennen, maar wel naar dezelfde series kijken. De onderzoekers hebben daarbij ook gekeken naar de tijd die koppels gemiddeld samen doorbrachten, om zeker te zijn dat niet het samenzijn maar wel de films en series de doorslag gaven.
"Vroeger bestond de gedeelde sociale leefomgeving uit het delen van echte ervaringen, maar het is niet altijd mogelijk om die op te doen. Mensen zijn echter flexibel genoeg om andere manieren te vinden om hun sociale noden te vervullen. Wanneer de noodzaak voor sociale relaties ondermijnd wordt, gaan mensen op zoek naar sociale vervangmiddelen die deze nood ook kunnen invullen", staat in de studie te lezen.
Foto Flickr / Miguel Pires da Rosa