De app Billy Bike zit in de testfase en zal de huur van elektrische fietsen voor verplaatsingen in Brussel mogelijk maken. Het bijkomende voordeel is dat het een free-floatingvloot betreft. Zo hoef je de fiets niet aan een afhaalpunt af te zetten, maar kan je die gewoonweg aan een boom of een paal met een geconnecteerd slot vastmaken. Het is de bedoeling om in de loop van de komende weken 150 fietsen ter beschikking te stellen.
Het voordeel van de Billy Bikes is dat ze elektrisch geassisteerd zijn. Villo!, de voornaamste concurrent van de nieuwe dienst, werd meermaals bekritiseerd omwille van zijn te zware fietsen die niet goed op het Brusselse reliëf zijn afgestemd. De dochteronderneming van JCDecaux ontwikkelt momenteel een elektrisch model, maar dat wordt bij ons nog altijd niet aangeboden.
De Brusselse minister van Mobiliteit, Pascal Smet (sp.a), is dus tevreden over de ontwikkeling van die nieuwe dienst. «In Brussel is de elektrische fiets een interessante oplossing om het gebruik van de auto met één passagier te beperken, en alle oplossingen zijn welkom. Billy Bike zal de dienstverlening van Villo! aanvullen, net zoals de carsharingondernemingen ten opzichte van Cambio», vertelde hij eerder in onze krant.
Slot
Iedereen die kan fietsen, mag van deze dienst gebruikmaken. Je hoeft alleen maar over een smartphone te beschikken om de app waarmee je de fietsen kan lokaliseren, te downloaden. De app gebruik je ook om de fiets te reserveren. Na die stap, die in enkele klikken voltooid is, krijg je 15 minuten om de fiets op te halen en het geconnecteerde slot te ontgrendelen. Daarna volstaat het om die fiets vast te maken aan een paal of een boom in de afgebakende zone, die Elsene, Etterbeek, Sint-Gillis en centrum Brussel zal omvatten. «Er wordt aan elke gebruiker gevraagd of zijn gereserveerde fiets correct was vastgemaakt», waarschuwt Pierre de Schaetzen, medeoprichter van de dienst. «Wanneer we zien dat iemand de fiets niet correct vastmaakt, kunnen we met die persoon contact opnemen om ervoor te zorgen dat het probleem zich niet meer voordoet.»
Wachtlijst
Het team van Billy Bike controleert de vloot vanop afstand. Zodra de autonomie van de batterij van een van de fietsen minder dan 20% bedraagt, is de fiets niet meer beschikbaar voor verhuur tot die weer opgeladen is. Elke batterij zou een autonomie van 50 km moeten hebben, maar dat hangt af van het gebruik.
De onderneming heeft momenteel een wachtlijst voor de inschrijvingen. De nieuwe fietsen die er in de loop van de komende twee weken zullen bijkomen, moeten ervoor zorgen dat men nieuwe gebruikers kan toelaten. Als het een succes wordt, zal de dienst vanaf het voorjaar naar de rest van de Brusselse agglomeratie worden uitgebreid.
----------------------------------------------------------------------------------
Foto R.V.
De Billy Bikes zijn beschikbaar voor 0,15 euro per minuut. "We denken na over abonnementsformules", benadrukt Pierre de Schaetzen, medeoprichter van de onderneming.
De kostprijs voor het gebruik van een Billy Bike zal doorslaggevend zijn om potentiële gebruikers aan te trekken.
"We lanceren de dienst voor een tarief van 0,15 euro per minuut. De meeste ritten met de fiets duren 10 tot 15 minuten. Zo kost een ritje met de Billy Bike tussen 1,5 en 2,25 euro. Dat is evenveel als een kaartje voor het openbaar vervoer. Het is goedkoper dan een Scooty huren (een elektrische scooter die je voor 0,25 euro per minuut kunt huren, n.v.d.r.). Bovendien zijn er geen abonnementskosten. Je moet ook weten dat het maximumtarief 5 euro per uur is en 25 euro voor 24 u. Wie voor een hele dag een elektrische fiets wil huren, hoeft zich dus geen zorgen te maken."
Dat is toch een zeker budget...
"Het systeem is geschikt voor gelegenheidsverplaatsingen. We werken aan abonnementsformules voor wie op regelmatige basis van de dienst wil gebruikmaken. Maar we zullen ze pas aanbieden wanneer we het netwerk van Billy Bikes voldoende hebben uitgebreid. Je kan geen abonnement aanbieden wanneer je niet kan garanderen dat de gebruiker een fiets in de buurt vindt wanneer die er een nodig heeft. We moeten dus wachten tot we de kritieke grens overschrijden."
(cg)