Iedereen heeft al wel eens het gat in de markt gevonden. Het enige wat ons ervan weerhield om het idee tot uitvoering te brengen, is het besef dat het eigenlijk op niet veel trekt. Maar wat als al die slechte ideeën toch geproduceerd worden? Het resultaat kan je bekijken in het Museum of Failure.
De pen die vrouwen nodig hebben
Het Zweedse museum van eigenaar Samuel West heeft heel wat geflopte uitvindingen en producten samengebracht. Denk daarbij aan een lasagne bolognaise van het tandpastamerk Colgate, de sexistische vrouwenlijn 'For Her' van pennenfabrikant Bic en de Coca Cola Blak, een energiedrank van de frisdrankgigant, die Cola en koffie bevatte.
Nog zo'n product dat overliep van de goede bedoelingen, maar faalde in de uitvoering was de Nokia N-Gage. Het toestel combineerde een draagbare spelconsole en een gsm. Spijtig genoeg moest het zo goed als uit elkaar gehaald worden om van game te veranderen en leek het alsof je belde met een taco aan je oor.
"Echte innovatie leert uit mislukking"
Wests doel is om onze verheerlijking van succes een spiegel voor te houden. "Elke mislukking is uniek en spectaculair, terwijl succes slaapverwekkend repititief is", aldus de oprichter. "Echte innovatie moet leren uit de complexiteit van een mislukking."
De eigenaar hoopt dat bedrijven in de toekomst een mislukking zullen respecteren, in plaats van het te negeren. "Daarvoor is een sfeer nodig die mensen toelaat om menselijk te zijn en 'domme' vragen te stellen zonder bekritiseerd te worden. Bijleren is het enige proces dat een mislukking omzet in succes."