Bezoek aan wellness steeds populairder

Bezoek aan wellness steeds populairder

De Belg laat zich meer dan ooit in de watten leggen. Eind 2015 waren er in ons land 4.352 ondernemingen in de wellnesssector. Dat zijn er 3% meer dan in 2014. Op vijf jaar tijd gaat het zelfs om een toename van 26%, zo blijkt uit cijfers van de FOD Economie.

"Die opmars lijkt stevig, maar is gemakkelijk te verklaren", reageert Christine Mattheeuws van het Neutraal Syndicaat Voor Zelfstandigen (NSZ). "Pakweg tien jaar geleden hadden wellnesscentra, beautysalons of solariums nog een exclusief kantje, maar ondertussen maakt iedereen er wel eens gebruik van. Slimme ondernemers sprongen de afgelopen jaren dan ook op de wellnesskar, want ze beseften dat het om een gat in de markt ging." Het NSZ is ervan overtuigd dat de sector zal blijven groeien.

Charlotte Van Tuyckom, vrijetijdsexpert en opleidingscoördinator sport en beweging bij Howest Brugge, deelt die mening. "Terwijl mensen vroeger hun vrije tijd vooral spendeerden in een club of in groepsverband, gebeurt dat nu veel losser", legt ze uit aan Metro. "Langs de andere kant werden kuuroorden zich ook bewust van dit fenomeen en zijn ze een veel groter, gediversifieerder publiek gaan aantrekken."

Relaxen in bubbelbaden en sauna's is niet alleen één van de favoriete tijdverdrijven van de Belg, af en toe hebben we ook gewoon nood hebben aan zo'n ontspanning. "Door onze jachtige levensstijl verlangen we steeds meer naar een gezonde geest in een gezond lichaam. Een wellness lost dat probleem niet op, maar het is wel een tastbare ervaring die je het gevoel geeft dat je even ontsnapt aan het gehaaste leven."

(ldc)