Na de aanslagen van 22 maart zetten de ordediensten in de luchthaven vooral in op zichtbare veiligheidsmaatregelen. Voor de vertrekhal werd een tent opgetrokken, waar er een prescreening plaatsvond, en politiemensen en militairen lieten zich duidelijk zien op het terrein. "Maar we wisten dat die capaciteit op termijn niet houdbaar was", zegt de binnenlandminister. "We gaan van zeer zichtbare veiligheidsmaatregelen naar iets minder zichtbare, maar met een hoger veiligheidsniveau."
De opvallendste vernieuwing is het verdwijnen van de grote tent. De afbraak start volgende week en zou tegen 7 november afgerond moeten zijn. Aan de drie ingangen van de vertrekhal komen sassen die extra beschutting bieden, maar waar geen bagagecontrole meer zal plaatsvinden.
Wagens blijven verboden voor de vertrekhal. Momenteel zet de luchthaven al een cameraschild in om de nummerplaten te controleren van de auto's die het terrein op en af rijden. Dat systeem zal aangevuld worden met gezichtsherkenningscamera's. De toestellen zullen ook gebruikt worden om een slagboom te installeren op de toegangsweg naar de luchthaven.
Naar Israëlisch voorbeeld
De politieagenten ter plaatse kijken voortaan ook met een andere blik naar de passagiers. Zij krijgen namelijk een opleiding om verdachte gedragingen te herkennen, zoals de behaviour detection officers' op de Israëlisch luchthaven van Ben Gurion dat doen. "Het gaat echt om het herkennen van bepaalde gedragingen, en screenen dus niet op basis van leeftijd, geslacht of etniciteit", legt Jambon uit.