Het onderzoek naar de ontsporing is nog volop bezig. Maar zolang dat niet afgerond is, moet spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel wachten op toestemming om de gekantelde trein weg te halen.
"Er zijn wel al voorbereidende werken begonnen", zet Petit. "Naast de spoorwegberm wordt een tijdelijke weg aangelegd. We stabiliseren de grond en zullen er metalen platen opleggen. Er komt nog een vrachtwagen met een hijskraan. We staan voor enorme uitdagingen, de berging belooft een hele klus te worden."
Aangepaste dienstregeling
Infrabel kan nog niet vooruitlopen op de timing van de werken, maar de takelwerken kunnen ten vroegste komende nacht beginnen. Er zal sowieso nog een tijdje grote hinder zijn op het spoor rond Leuven. De schade is immers groot. Momenteel kunnen er bijvoorbeeld nog geen treinen kunnen rijden tussen Leuven en Mechelen en Leuven en Aarschot. Daar rijden vervangbussen.
Om de doorstroming van de treinen iets vlotter te laten gebeuren, is een extra spoor vrijgemaakt. De aangepaste dienstregeling blijft wel nog van kracht.