Belgische start-up verlost pendelaars van hun frustraties

Belgische start-up verlost pendelaars van hun frustraties

Files, wegenwerken, treinen met vertraging, overvolle bussen of gedoe om een parkeerplaats te vinden zijn enkele voorbeelden uit de eindeloze lijst van obstakels die je moet overwinnen om op je werk te geraken. Net uit die frustraties ontsproot Commuty: een online platform dat je pendeltrip moet vergemakkelijken.

"We beginnen steevast met een analyse van het bedrijf. Wat is de ligging van de onderneming? Wat zijn de specifieke kenmerken van de medewerkers? Vervolgens brengen we de ideale vervoersmiddelen in kaart", licht mede-oprichtster Anne-Claire Vanfleteren toe aan Metro.

Zo kunnen medewerkers via hun computer of smartphone een carpoolmaatje zoeken, een vrije parkeerplaats reserveren of chatten met collega's die je tijdens een fietstrip naar het werk willen vergezellen. "We zijn niet tegen de auto, maar willen mensen erop wijzen dat andere vervoersmiddelen soms beter geschikt zijn", benadrukt Vanfleteren.

Om werknemers te motiveren om alternatieve transportmiddelen te gebruiken, organiseert Commuty ook heel wat ludieke games. "We hebben samen met een bedrijf een wedstrijd op poten gezet waarbij het personeel punten kon verzamelen door de auto in de garage te laten staan en te kiezen voor een ander vervoersmiddel. Op den duur konden ze die punten omruilen voor een ecologische carwashbeurt, cadeaubonnen of een fiets." Daarnaast bekijken ze ook het financiële plaatje en berekenen ze de jaarlijkse fietsvergoeding of wat een werknemer bespaart op benzine en wagenonderhoud.

Het bedrijf zag begin 2015 het levenslicht, maar Vanfleteren spreekt al van een succes. "We werken samen met een twintigtal ondernemingen, zoals L'Oréal of de Université Libre de Bruxelles, en kunnen steeds meer mensen overtuigen van ons product. Zo telt Commuty al ruim 22.000 gebruikers", besluit ze trots.

(ldc)