In vergelijking met 2014 hebben nu meer dan dubbel zoveel landbouwers een eigen onlineplatform om daar hun groenten, fruit of vlees direct aan de consument te verkopen, zonder tussenpersonen. Ongeveer 6% van alle Belgische ondernemingen in de landbouwsector heeft een eigen verkoopsplatform op internet. In 2014 was dat amper 3%. In vergelijking met de industrie en de dienstensector, waar respectievelijk 36 en 58% van de bedrijven online zit, is er nog werk voor de boeg, maar de vooruitgang is toch opmerkelijk, aldus Email-Brokers.
900.000 url's
Ook bij bedrijven in andere sectoren is er een vooruitgang. Intussen heeft 64% van de ondernemingen een eigen website, goed voor 900.000 url's. Ons land behoort zelfs tot de koplopers in Europa wat de aanwezigheid van bedrijven op sociale media betreft: iets meer dan een derde van de bedrijven zit op Facebook of Instagram.
Wettelijk niet in orde
Meer dan drie vierde van de websites van Belgische bedrijven is wettelijk echter niet in orde. Bij veel ondernemingen ontbreken contactgegevens, btw-nummer en algemene voorwaarden op het webadres, hoewel dat verplicht is. "Het wettelijk kader bestaat, maar daar blijft het ook bij. Er wordt veel te weinig gecontroleerd", zegt CEO bij Email-Brokers William Vande Wiele. Email-Brokers ziet daarnaast nog een paar werkpunten voor de Belgische ondernemer. Zo heeft amper 13% van de sites ook een mobiele versie voor tablet of smartphone en zijn nog te veel websites, vooral in Wallonië, maar in één taal opgesteld.