Infrabel, de beheerder van de spoorweginfrastructuur en dus ook de overwegen, voert al jaren campagne om mensen bewust te maken van hun gedrag als ze een treinspoor oversteken. De campagnes werden opgestart omdat het aantal gevallen enkele jaren geleden niet meer afnam, weet federaal parlementslid Gilles Foret (MR). Al blijken we de laatste tijd wel vorderingen te maken.
Meer overwegen dan in andere landen
Uit cijfers die Foret opvroeg, blijkt dat België op Europees vlak goed scoort. Als je het aantal ongevallen vergelijkt met de hoeveelheid treinkilometers per land, komt België onder het Europees gemiddelde uit. Dezelfde tendens is ook te merken in het aantal slachtoffers bij die incidenten. Het resultaat is des te opvallender omdat ons land meer overwegen per 100 kilometer telt dan gemiddeld. Die gegevens maken dat België zich nestelt in de top tien van Europese infrastructuurbeheerders.
Vervangen door tunnel
Naast de campagnes zet Infrabel zich ook actief in om het aantal overwegen in ons land te verminderen. Uit een antwoord van federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) blijkt dat er vorig jaar 21 afgeschaft werden en vervangen zijn door een alternatief, bijvoorbeeld een tunnel of een brug. De minister bevestigt dat de organisatie het project ook de komende jaren zal verderzetten.
Infrabel reageert tevreden op de cijfers. "Het is een utopie om geen ongevallen te registreren", aldus woordvoerder Thomas Baeken. "Maar we streven naar een grotere bewustwording bij de mensen. Daarnaast zullen we blijven proberen om waar het kan de overwegen te vervangen."
(xvdl, cg)