Spotify, Tidal, Youtube, Google, enz. De streamingdiensten, of bedrijven met plannen in die richting, vallen bijna niet meer te tellen. Als muziekliefhebber kan je tegenwoordig overal en altijd naar je favoriete nummers luisteren. Het overaanbod aan muziek zorgt ervoor dat de economische waarde ervan daalt. Uit een onderzoek in opdracht van auteursrechtenorganisatie Sabam blijkt dat slechts 39% van de Belgen het nog de moeite vindt om te betalen voor hun muziek.
"De opkomst van de gratis'-cultuur herleidt muziek tot een economisch goed, bijna zonder waarde", zegt Sabam-woordvoerder Jérôme van Win. "De muziekcultuur evolueert steeds meer naar een belevenis- of ervaringseconomie." Zo steeg in 2015 het aantal concerten en ook de ticketverkoop en de daaruit geïnde auteursrechten. De verkoop van cd's verloor opnieuw terrein ten opzichte van digitale muziekconsumptie, maar de online verkoop van muziek compenseert die daling niet.
"Websites zijn niet vrij van vergoeding"
De onwil van de Belg om geld te geven voor muziek is frappant als je weet dat driekwart van onze landgenoten het gerechtvaardigd vindt dat een artiest een vergoeding vraagt als iemand anders zijn of haar muziek gebruikt.
Sabam vraagt daarom aan Europa meer duidelijkheid over de voorschriften voor e-commerce van muziek. "De service providers zijn niet verantwoordelijk voor de content die een derde op hun platform plaatst. Maar het feit dat ze juridisch niet verantwoordelijk zijn, mag hen niet vrijstellen van het betalen van een vergoeding wanneer ze reclame plaatsen op content die beschermd is door het auteursrecht, want dat levert inkomsten op", aldus de auteursrechtenorganisatie.
Foto Pixabay