De omzet van fairtradeproducten in de detailhandel was vorig jaar goed voor 61,4 miljoen euro in België, zo blijkt uit cijfers van de vzw Fairtrade Belgium. Dat schrijft de Franstalige zakenkrant L'Echo. De groei van de eerlijke' producten was met 10,9% groter dan die van de totale markt van consumptiegoederen, die slechts met 1% toenam.
Bananen, koffie en chocolade
In volume bedroeg de stijging 6,6%. Vorig jaar verkocht de grootdistributie 8.000 ton fairtradebananen, 829 ton koffie en 438 ton chocolade. Die drie producten zijn samen goed voor 55 procent van de waarde aan fairetradeproducten verkocht in de detailhandel. Onder detailhandel wordt alleen de verkoop van tastbare goederen verstaan, en dus niet de levering van diensten.
Fairtrade wereldwijd
Fairtrade wil boeren, arbeiders en hun gezinnen een menswaardig inkomen bezorgen en de omstandigheden creëren waardoor ze sterker staan en zelf uit de armoede geraken. Op wereldschaal zal de verkoop van fairtradeproducten dit jaar rond 7,2 miljard euro uitkomen, zo schat Fairtrade.
De organisatie groepeerde vorig jaar 1,6 miljoen kleine telers in 47 landen in Centraal- en Zuid-Amerika, Afrika en het Midden-Oosten. Daarvan zijn bijna de helft koffieboeren. Een vijfde is actief in de verbouwing van thee actief, en zo'n 10% in de teelt van cacao. Bijna 64% van de leden zijn afkomstig uit Afrika. De inkomsten van de aangesloten producentenverenigingen waren goed voor bijna een miljard euro.
Fairtrade is ook aanwezig in ruim 75 landen waar zich vooral de markt situeert.