Gemiddeld geeft de consument gemiddeld 97 euro uit per online aankoop. Online-uitgaven maken nu naar schatting 14% uit van de totale markt. Dat betekent dat van elke 7 euro die in België wordt uitgegeven aan producten of diensten, er 1 euro online wordt gespendeerd. «Dit hebben we nooit meegemaakt», zegt Carine Moitier, de gedelegeerd bestuurder van BeCommerce. «Deze cijfers tonen aan dat België op het vlak van e-commerce een gigantische inhaalbeweging achter de rug heeft. Die sterke groei zal naar verwachting ook verder zal blijven aanhouden.»
Vliegtuigtickets, hotels, pakketreizen en kaartjes voor attracties en evenementen worden bijvoorbeeld vaker online gekocht dan offline. Volgens BeCommerce gaat ongeveer 70% van de omzet naar buitenlandse spelers en wordt 30% van de omzet gerealiseerd door Belgische webshops.
Producten vergelijken
De Belgen shoppen vooral online omdat het gemakkelijk is om thuis op om het even welk moment te kunnen bestellen. Bovendien vinden velen het tijdbesparend. Verder zijn ook de lagere prijs, de mogelijkheid om 24u op 24u te kunnen bestellen, het grote assortiment en de mogelijkheid om producten te kunnen vergelijken een doorslaggevende factor.
Wie nog niet online shop doet dat meestal omdat ze de producten niet kunnen zien of voelen. Daarnaast vormen ook de verzendingskosten, die soms hoog kunnen oplopen ook nog een struikelblok. Andere belemmeringen zijn de verplichting om vooraf te betalen, het gebrek aan persoonlijk contact en de onzekerheid van het leveringsmoment.